Pazar, Temmuz 04, 2010

Sanat ve Emek demişken

Güzel bir yazı var bu linkte. Tesadüfen karşılaştım. Yener Çakmak yazmış, aralıklarla eski çizerlerimiz hakkında hoş yazılarına rastlarım. Sevgi ve selam gönderelim kendisine. Yazıya konu olan mesele şu: İthaki bir süre önce Kemal Tahir'in mahlasla yazdığı Mayk Hammer romanlarını neşretmiş ve kapak resimlerini ilk yayınlarında olduğu gibi aynen kullanmıştı. Yener Çakmak, haklı bir hassasiyet göstermiş ve kitapta kapak ressamının adının yazılmamasına içerlemiş. Linkte daha ayrıntılı olarak göreceğiniz gibi kapak Firuz Aşkın'a ait. Ben yukarıdaki fotoğrafa bayıldım esas. Ara Güler, Kemal Tahir ve Firuz Aşkın dizilmişler, güzelmiş. Diğer yandan yazıyla ilgili eleştirim var: Firuz Aşkın'ın çizdiği kapakların yabancı-benzer nitelikte romanlardan birebir faydalanarak (kimileri buna kopya diyebilir) çizildiklerini hatırlatmakta bence gerekli. Çağlayan Yayınlarından çıkan serinin hemen her kapağı böyle çizilmiştir. Vakit yoktur, telifi düşüktür, şöyledir-böyledir. Evirelim çevirelim nedersek edelim sonucu değiştirmez. Bu kapaklar çalıntıdır. Firuz Aşkın'a hakkını teslim etmek nasıl önemliyse (ki sahiden her yaptığı işi zevkle izlemişimdir) sanat ve emek demişken ilk çizere hakkını teslim etmek ayrıca önemlidir. Ben olsam künyede ya da arka kapakta bir parantez de kapak çizeri için açar, sukunetle kendisini değerlendirerek not düşerdim. Üstelik bu çalıntı, kitabın 'ucuzluğunu' ve 'tornistanlığını' pekiştirmiyor mu sizce? Herneyse karşılıklı çalıp söylüyoruz işte...

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home