Perşembe, Aralık 11, 2008

Çizgi Romanı Anlamak

Çizgi roman, form ve içerik açısından ucuz, işe yaramaz, stilden uzak, kalitesiz ve yetersiz olarak değerlendiriliyorsa, bunun bir tanımlama sorunu olduğunu düşünen McCloud aksini ispat etmek konusunda başarılı görünüyor. Belki bir hayranı olduğundan Will Eisner’in çizgi roman için kullandığı sequential art/ardışık sanat tanımından yola çıkarak kapsamlı bir tanım oluşturmaya girişiyor. “Birbiri ardına sıralanmış imajların ve bazen yazılı metinlerin bir bilgiyi iletmek veya izleyende estetik bir etki yaratmak amacıyla üretilmesi” tanımı ile McCloud’un dediği gibi tarihte geriye giderek farklı coğrafyalarda izlerini bulmak ve çizgi romanın 3000 yıldır dünyada var olduğu sonucuna ulaşmak zor değil. Mısır hiyerogliflerinden başlayarak günümüz çizgi romanının "kelimesi" olan ikonların dünyasına giriyoruz. Bir kişinin, fikrin, yerin veya şeyin karşılığı olarak imajlar kâğıt üzerinde var oluyorlar. İkonlar, fotografik bir gerçeklikten karikatür basitliğine, geniş bir aralıkta çizgi romanda kullanılabilirler. Yazar, amacına göre kullanılan basit bir tarzın herhangi bir ortamda (medium) hikâye anlatmak veya seyircinin/okuyucunun özdeşleşmesi açısından oldukça verimli olabileceğini düşünüyor.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home