Perşembe, Temmuz 16, 2009

O Afişler

Bir arkadaşım çizgi roman festivallerinin afişlerinden oluşan bir seçme yapmış, gönderdi, aralıklarla kullanacağım. İçlerinden bir tanesi hemen ilgimi çekti, Magnus'un çizgileri gibi geldi, yanılmamışım. Dikkatinizi çekmiş olabilir, bir kaç yıldır, yetmişli yılların afiş estetiği, agitprop mantığı veya pop-art sempatisi olabilir, eskiyi hatırlatan çalışmalar kullanılıyor. İzleyebildiğim ölçüde Fransız ve İtalyan çizgi roman dergilerinde de bu türden naif kapaklar kullanılıyor. Naif derken şunu kastediyorum. Hani özel olarak uğraşılmış, yoğun emek harcanmış bir kapak göremiyoruz. İçerdeki bir sayfadan alınmış kare ya da detay büyütülüyor ve kapağa taşınıyor ya da sadece tek bir imgeye odaklanan bir tarz kullanılıyor. Gerek Serüven dergisinde gerekse yaptığım farklı etkinliklerde bu afiş ve kapak meselesini çok önemsemeye çalıştım. Yukarıdaki afiş, Hırvatistan'da yapılan bir çizgi roman festivaline ait. Böyle bir afiş seçmişler, özel olarak sipariş edilmiş bir kapak değil, bütünüyle grafiker tercihi anlayacağınız. Maliyet nedeniyle yapılmıştır veya önemli olanın duyurmak olduğu düşünülmüş olabilir. Kendi adıma afişte o etkinliğe ait bir iz, bir imleme olmasını gerektiğini düşünüyorum. Sanıyorum bu afiş Hemşirelik Yüksekokulunun bir bahar eğlencesi için de kullanılabilirdi.

Bu arada değinmeden geçemeyeceğim, afişini gördüğünüz festivalin adı Crtani romani sou...Eski Yugoslavya'da çizgi roman için "strip" benzeri bir kavram kullanılıyor. Burada sanıyorum grafik roman vurgusunu andıran bir farklılık tercih edilmiş (illustrated novel gibi bir şey...)

Etiketler: , , ,

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home