Salı, Mayıs 30, 2006

Malone

Fatih (Okta) “Üç İsimli Usta” başlıklı bir yazı yazmış, Bob Lubbers’tan söz etmişti. Yazıda ismen geçen gazete bantları muhtemelen çok az kişi tarafından bilinir, hatırlayan insan sayısı mutlaka çok azdır. Bugün sadece Türkiye’de değil hemen her yerde gazete bantları -bant karikatürler dışında- tükenme arifesinde. Romantik bir ifade olarak kullanmıyorum tükenmeyi. Türle ilgili ajanslar, dağıtım şirketleri ve sendikalar kapanırken önemli birçok yazar/çizer ya öldü ya da ömrünün son demlerini yaşıyor. Bir dönemin önemli-popüler-değerli ne kadar serüven bantı varsa ya artık çizilmiyor ya da “can çekişiyor”.


Bir iki kez yazdım, Türkiye’de gazete bantları telifli yayınlandıkları için piyasadaki çizgi roman dergi ve kitaplarına göre çok kaliteli ve zengin bir çeşitlikle uzun yıllar var olmuşlardır. Hikâyeleri bugünkü senaryolara kıyasla kimi zaman çocuksu olsa da özellikle çizgiler her zaman özgün, iyi tasarlanmış, ne yapmak istediğini bilen türdendir. Fatih’in yazısında ismen geçen Robin Malone sevdiğim bantlardandır. Türkiye’de altmışlı yılların son çeyreğinde Yeni İstanbul gazetesinde yayınlanan Robin Malone, Modeisty Blaise / Dişi Bond etkisinde bir çalışma. Aslına bakılırsa o dönem yayınlanan serüven bantları (genel anlamda serüven külliyatı) James Bond’un anlatım kalıplarından birebir etkilenmişlerdir. Bu genelleme çerçevesinde Robin Malone da uluslararası suç örgütleri, petrol zenginleri, büyük kumarhaneler, high society temsilcileri, kibar beyler-hanımların sıkça görüldüğü bu modanın bir parçasıdır. Robin Malone’un epeyce bir bantı var elimde ama… Taşınırken çıkar ortaya demiştim, pek çıkan olmadı, bir tanesini –o da başka bir bant için çektirdiğim fotokopiden çıkma- bulabildim, paylaşayım istedim.

Not: Ev taşıdığım için 15 gündür internet bağlantım yoktu, cevap bekleyen arkadaşlar kusuruma bakmasın

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home