Üslup ve Telif
Bir arkadaşım yukarıdaki resmi gönderip kim çizmiş olabilir, bu imzayı tanıyor musun diye sormuş. Doğrusu bilmiyorum kimin çizdiğini ama görür görmez bana birilerini andırdı. Meraklıları Buscema ve onun da öncüsü olan Raymond’u hemen söyleyeceklerdir. Özellikle Raymond’un 19.yüzyıl resimleme geleneğini, özellikle serüven edebiyatı kitaplarınınresimleyen önemli illüstratörleri üslup olarak izlediğini biliyoruz. Bu işin okulu olmadığı için rağbet gören tarz ister istemez yaygınlaşıyor ve o tarzı yineleyen herkes revaçta oluyor. Medya sahipleri, editörler, reklamverenler, okurlar ve son olarak çizerler bu tarzın yinelenerek yaygınlaşmasını sağlıyorlar. Medya mantığı gereği aktüel düşünüldüğünden Raymond’un öncülleri bir süre sonra hatırlanmıyor bile. Bir milad olarak onu gösteriyoruz veya yetmişli yıllarda Raymond tarihçiler dışında unutulmuştu, herkes Buscema’dan söz ediyordu. Gırgır’da Oğuz Aral gibi çizen yüzlerce çizer vardı, telif olarak karşılığı vardı. Aral önceki on yıllarda da çiziyordu ama bu denli etki yaratmamıştı. Üslup ve çizgi modalarını konuşurken yaygınlaşmayı belirleyen asal etkenin telif olduğunu kolay unutuyoruz.
Etiketler: 101 Yorum
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home